onsdag 17 november 2010

God morgon!

God morgon på er! kl är runt nio i skrivandets stund. Sitter och lyssnar på Åsa jinder, dricker honungsvatten och harklar mig om vart annat. Min hals är helt förstörd idag. Visste att det vart nått lurt på gång. Men jag ber till den gud som orkar lyssna på mig att det inte blir värre än såhär.

Det slog mig just hur otroligt konstig musiksmak jag har. Eller egentligen, har jag ens någon? jag lyssnar ju på allt. Det finns något bra i nästan all musik. Ena dagen lyssnar jag på punkrock och nästa dag sitter jag och lyssnar på klassisk pianomusik, country eller dansbandsmusik. Kan till och med sitta och lyssna på opera, för att jag tycker att det är så fantastiskt hur skickliga dom är med sina röster.

Något som jag också ganska ofta lyssnar på är folkmusik av olika slag. Svensk folkmusik till exempel, eller musik från andra länder. Och inte att förglömma, jojk. Samisk musik. Där har jag några favoriter, Sofia jannok, Mari boine och ulla pirttijärvi. Vet inte vad det är, men det är på nått sätt så vackert med den här musiken. Det finns så mycket själ i kulturell musik, så mycket historia. Den måste bevaras, men jag är rädd att den glöms bort.






Nu ska jag hoppa in i duschen. Ha det bra!
/Jennifer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar