fredag 7 maj 2010

Hjärtats melodi

Alltför ofta slås vi med häpnad över livets storhet. Men titt som tätt häpnas vi även över små ting, en nästan bortglömd egenskap. Det vi lär oss av det, är att livet inte endast erbjuder häpnad i storslagenhet, utan också mirakel i små händelser.

En sommar vandrade jag bland bergen, det var storslaget, vackert och magnifikt på många sätt. Men det underbaraste på resan fann jag i tre små blomblad, ute på en äng. Aldrig hade jag sett något så vackert. Formen, linjerna, grönskan. Ett mirakel i ett litet ting. Det Förvånar mig fortfarande.
En annan gång cyklade jag bredvid en å, Också där var naturen storslagen, men de som berörde mig mest, var fåglarnas kvittrande och vattnets sorlande ljud. Det var en underbar stund att leva.

Hur oerhört det än må låta, finns de små saker som berör oss mer än något annat på jorden, även om det för stunden kan kännas helt orealistiskt. Det vi måste lära oss, är att se förbi illusionen om att störst alltid vinner, För även små sandkorn kan ställa till med oreda.

Det finns en morgon att glädjas, en dag att vandra lycklig i, det sker mirakel i oss alla, det finns i ditt hjärtas melodi.

/Jennifer

2 kommentarer: